"TATİLde neler yaptınız?" OKUL yılının İLK günü için MUHTEŞEM bir OYUN
Uzun bir yaz tatili dönemi sona erdi. Bu haftadan itibaren okullar açılıyor. Havaların da biraz soğumasıyla birlikte artık daha yoğun bir tempoya girmeye hazırlanıyoruz.
Bu yıl binlerce öğrenci de ilk kez okullu olacak. Okulun ilk günü benim için her zaman çok heyecan verici olmuştur. Yeni formalar giyilir, yeni kırtasiye malzemeleri alınır. Taze bir başlangıç yapılır. Her ülke ve her kültür okulun ilk gününü farklı karşılıyor tabiki. 12 ülkede okulun ilk gününden fotoğraf karelerine buradaki linki takip ederek ulaşabilirsiniz. Siz de okulun ilk günü bir fotoğraf çekip bir albüm yapmaya ne dersiniz?
Ben ilkokuldayken okulun ilk haftası öğretmenimiz bizi sırayla kaldırır tatilde kısaca neler yaptığımızı anlatmamızı isterdi. Birkaç cümleyle özetlerdik. Bazen de türkçe derslerinde tatili nasıl geçirdiğimizle ilgili bir kompozisyon yazmamız istenirdi. Diğer arkadaşlarımın ne yaptığı hakkında hiç bilgi vermediği için bu yazıları pek sevmezdim.
Şimdi çalgı öğretmeni olarak çalışıp bir yandan da yeni oyunlar üretmeye çalışan birisi olarak okulun ilk haftası uygulanan bu geleneği kendi derslerime nasıl aktaracağımı düşünürken hem güzel fikirler çıkmaya başladı hem de daha önce bu tür bir oyunu deneyip güzel sonuçlar alan Suzuki öğretmenlerinin fikirlerine ulaştım.
Sizinle bu hafta bu fikirleri ve sezona başlarken çalgı derslerinizde kullanacağınız güzel bir oyunu paylaşmak istiyorum.
"Tatilde neler yaptın?"
Neden bu oyun?
Bu oyun, tatilleri hakkında soru sorarak öğrencilerle iletişim kurmayı sağlarken aynı zamanda da öğrencilerin yaratıcı düşünmelerini geliştirecek bir müzik etkinliğidir. Öğrencileri kendi konfor alanlarından çıkararak farklı düşünmeye yöneltir. Aynı zamanda bu oyun uzun tatil döneminden sonra performans açısından hafif bir etkinliktir. Çok teknik bir dersle kıyaslandığında öğrencilerin derslere tekrar ısınmasını sağlar.
Bu oyun tüm yaş gruplarında ve çalgı çalma seviyelerindeki öğrencilerle oynanabilir. Daha küçük öğrencilere daha basit açıklamalar yapılır. Yaşça daha büyük olanlara ise çok daha karmaşık görevler verilerek ilgileri çekilebilir.
Nasıl oynanır?
- Öğrenciler daire şeklinde dizilirler.
- Oyunu oynamak için öğrencilerden yaz tatillerini anlatacak bir ses, ses sırası ya da küçük bir ezgi oluşturmaları istenir.
- Öğrencilere kendi ezgilerini bulmaları için birkaç dakikalık bir süre tanınır.
- Sürenin sonunda her öğrenci sırayla diğer arkadaşlarına ürettiği sesi\ses sırasını\ezgiyi çalar.
- Diğer öğrenciler bu seslerden arkadaşlarının tatilde neler yaptığını tahmin etmeye çalışır.
- En fazla üç tane yanlış tahminden sonra öğrenci tatilde ne yaptığını arkadaşlarına anlatır.
- Oyun çok kısa tutulabilir. Ya da tüm sınıfı kapsayacak şekilde uzatılabilir. Bu durum öğretmenin yönlendirmelerine, sınıfın büyüklüğüne ve öğrencilerin ilgi düzeyine göre değişebilir.
- Oyun birkaç derse bölünerek tekrarlanabilir. Böylece normal derslerde de kısa bir mola zamanı oluşmuş olur.
Etkinlik Örnekleri
Çalgıya yeni başlayan ya da küçük yaştaki öğrenciler kendi tatillerini anlatmak için sadece bir tane ses çalabilirler (pizzicato ya da yay ile olabilir.) Bir tane nota aynı zamanda sıkıcı bir tatil ya da hastalık gibi anlamlarla eşleştirilebilir. Tiz sesler mutluluğu temsil edebilir.
Çalgıya özgü farklı teknikler de hikayeyi anlatmakta kullanılabilir. Örneğin tatilde su kayağı yapmış ya da görmüş bir öğrenci bir glissando ya da çalgıya göre bir kaydırma sesi çıkartabilir.
Çalgıda daha deneyimli öğrencilerden daha karmaşık ve tüm hikayeyi anlatan bir ezgi oluşturmaları istenebilir. Farklı sesleri, teknikleri ve ezgileri kullanmaları istenebilir.
Öğrenciler kendi isteklerine göre hem keman çalıp hem de hikayelerini güçlendirecek hareketler yapabilirler. Çalarken çömelip kalkabilirler, sınıf içinde yürüyebilirler, kendi etraflarında dönebilirler..
Öğrenciler kendi isteklerine göre hem keman çalıp hem de hikayelerini güçlendirecek hareketler yapabilirler. Çalarken çömelip kalkabilirler, sınıf içinde yürüyebilirler, kendi etraflarında dönebilirler..
Öğrenciler etkinliği eğlenceli ama zor bulurlarsa öğretmen mutlaka önce kendi çalarak örnek göstermelidir. Burada temel amaç öğrencileri konfor alanından çıkartmaktır. Öğretmen bir örnek göstermeli ve model oluşturmalıdır. Öğrencilere seçenekler sunmalıdır.
Önce öğretmenin başlaması oyundaki belirsizliği ve kaygıyı giderir. Çalmaktan utanan veya kendinden emin olmayan öğrencileri anlamak gerekir. Bazı öğrenciler bir fikir üzerinde daha çok çalışmaya ihtiyaç duyarlar. Bu ihtiyaca saygı duymak önemlidir. Bu fırsatı sağlamak için oyunu ders içinde daha kısa tutup haftalara bölmek etkilidir.
Öğrencilerin çalma seviyeleri birbirine yakınsa bir tekrarlama oyunu oynanabilir. Bir kişi kendi hikayesini çaldıktan sonra tüm grup bu notaları tekrar edebilir. Oyun aynı zamanda bir tekrar ve hafıza oyununa dönüştürülebilir :)
Oyunun sonunda her öğrenciden hikayesini anlatmak için neden bu sesleri\ezgiyi\tekniği kullandığını sormayı unutmayın. Bu sayede harika bağlantılar ortaya çıkacak :)
Bu etkinlik öğrencileri tanımayı sağladığı için her öğrenciye nasıl yaklaşacağımız hakkında ipuçları verir. Güçlü ve zayıf yanları ortaya çıkararak yıl boyunca yapacağınız ders planlarına yardımcı olabilir.
Öğrenciler nasıl bir yaz geçirmişler?
Öğrenciler hangi sesleri\ezgileri\teknikleri kullanmayı seçtiler?
Sesler\ezgiler\teknikler ile hangi duyguları eşleştirdiler? Neden?
Siz de bu oyunu oynarsanız deneyimlerinizi benimle paylaşmanızı rica ediyorum. Sizin öğrencileriniz nasıl bir tatil geçirmiş?
Her günümüzün tatil neşesinde geçtiği mutlu bir okul yılı diliyorum..
İyi oyunlar hepimize :)
Öğrencilerin çalma seviyeleri birbirine yakınsa bir tekrarlama oyunu oynanabilir. Bir kişi kendi hikayesini çaldıktan sonra tüm grup bu notaları tekrar edebilir. Oyun aynı zamanda bir tekrar ve hafıza oyununa dönüştürülebilir :)
Oyunun sonunda her öğrenciden hikayesini anlatmak için neden bu sesleri\ezgiyi\tekniği kullandığını sormayı unutmayın. Bu sayede harika bağlantılar ortaya çıkacak :)
Bu etkinlik öğrencileri tanımayı sağladığı için her öğrenciye nasıl yaklaşacağımız hakkında ipuçları verir. Güçlü ve zayıf yanları ortaya çıkararak yıl boyunca yapacağınız ders planlarına yardımcı olabilir.
Öğrenciler nasıl bir yaz geçirmişler?
Öğrenciler hangi sesleri\ezgileri\teknikleri kullanmayı seçtiler?
Sesler\ezgiler\teknikler ile hangi duyguları eşleştirdiler? Neden?
Siz de bu oyunu oynarsanız deneyimlerinizi benimle paylaşmanızı rica ediyorum. Sizin öğrencileriniz nasıl bir tatil geçirmiş?
Her günümüzün tatil neşesinde geçtiği mutlu bir okul yılı diliyorum..
İyi oyunlar hepimize :)
Yorumlar
Yorum Gönder
Katkınız için teşekkürler :)