Bohemian Rhapsody Gerçekten bir Rapsodi mi?
Herkese merhaba,
Son bir aydır sinema perdelerinde müzisyenlerin hayatlarını konu alan filmler gösterilmeye başlandı. Bunlardan biri Müslüm diğeri ise Queen grubunun efsane solisti Freddie Mercury'nin hayatının anlatıldığı Bohemian Rhapsody. Yönetmenliğini Bryan Singer'ın yaptığı ve 2018 ABD çıkışlı biyografik film 2 Kasım 2018'de Türkiye'de gösterime girdi.
Beyaz Perde sitesi filmin konusu hakkında aşağıdaki yazıyı paylaşmış.
"Bohemian Rhapsody, Queen grubuna, müziklerine, klişelere meydan okuyan ve kuralları yıkarak dünyanın en sevilen sanatçılarından biri haline gelen ikonik solistlerine bir saygı duruşu niteliği taşıyor. Film, simgeleşmiş şarkıları ve devrimci sesiyle grubun meteorik yükselişine, Mercury'nin yaşam tarzının kontrolden çıkması ile çıkan iç çatışmaya ve yaşamını tehdit eden hastalığına rağmen Mercury'nin rock müzik tarihinin en büyük performanslarından birinde gruba liderlik ettiği Live Aid konserinin arifesinde muzaffer birleşme sürecine yayılıyor. Bu süreçte de, her zaman bir aile gibi olan ve günümüzde dışlanmışlara, hayalperestlere ve müzikseverlere ilham vermeye devam eden bir grubun mirasını süslüyor."
Gösterime girdiği günden beri filmle ilgili birçok yazı ve eleştiri kaleme alındı. Filmi gerçek yaşam öyküsü ile karşılaştıran ve aradaki farkları yazanlar oldu. Filmi, film tekniği ve akış olarak beğenmesine rağmen karakterin derinliğini yansıtamadığını belirtenler oldu.
Son bir aydır sinema perdelerinde müzisyenlerin hayatlarını konu alan filmler gösterilmeye başlandı. Bunlardan biri Müslüm diğeri ise Queen grubunun efsane solisti Freddie Mercury'nin hayatının anlatıldığı Bohemian Rhapsody. Yönetmenliğini Bryan Singer'ın yaptığı ve 2018 ABD çıkışlı biyografik film 2 Kasım 2018'de Türkiye'de gösterime girdi.
Beyaz Perde sitesi filmin konusu hakkında aşağıdaki yazıyı paylaşmış.
"Bohemian Rhapsody, Queen grubuna, müziklerine, klişelere meydan okuyan ve kuralları yıkarak dünyanın en sevilen sanatçılarından biri haline gelen ikonik solistlerine bir saygı duruşu niteliği taşıyor. Film, simgeleşmiş şarkıları ve devrimci sesiyle grubun meteorik yükselişine, Mercury'nin yaşam tarzının kontrolden çıkması ile çıkan iç çatışmaya ve yaşamını tehdit eden hastalığına rağmen Mercury'nin rock müzik tarihinin en büyük performanslarından birinde gruba liderlik ettiği Live Aid konserinin arifesinde muzaffer birleşme sürecine yayılıyor. Bu süreçte de, her zaman bir aile gibi olan ve günümüzde dışlanmışlara, hayalperestlere ve müzikseverlere ilham vermeye devam eden bir grubun mirasını süslüyor."
Gösterime girdiği günden beri filmle ilgili birçok yazı ve eleştiri kaleme alındı. Filmi gerçek yaşam öyküsü ile karşılaştıran ve aradaki farkları yazanlar oldu. Filmi, film tekniği ve akış olarak beğenmesine rağmen karakterin derinliğini yansıtamadığını belirtenler oldu.
Bir müzisyen ve müzik eğitimcisi olarak benim kafama takılan soru film ve film çekiminin teknik özelliklerinden ziyade Bohemian Rhapsody'nin gerçekten bir Rapsodi olup olmadığıydı! :)
Klasik müzikte eserler konçerto, sonat, şarkı gibi belli müzik biçimleri ile bestelenir. Genellikle besteciler bu form yapılarına uyarlar. Ancak popüler kültürde bu formlar farklı şekillerde kullanılabiliyor. İşte benim de bu nedenle filmle ilgili fragmanlar ve eleştiri yazıları geldiğinde ilk merak ettiğim konu bu oldu.
Klasik müzikte eserler konçerto, sonat, şarkı gibi belli müzik biçimleri ile bestelenir. Genellikle besteciler bu form yapılarına uyarlar. Ancak popüler kültürde bu formlar farklı şekillerde kullanılabiliyor. İşte benim de bu nedenle filmle ilgili fragmanlar ve eleştiri yazıları geldiğinde ilk merak ettiğim konu bu oldu.
20. yüzyılın progressive rock klasiklerinden Queen'in Bohemian Rhapsody'si müzik teorisi bakımından gerçek bir rapsodi midir?
İnternet muhitinde bu konu ile ilgili bilgilere bakarken Classic Fm'in bu konudaki yazısını gördüm ve bu hafta bu yazıyı ilgilenenler için elimden geldiğince çevirmeye karar verdim.
Teoriye geçmeden önce bu eseri bir kez dinleyelim. Ne dersiniz?
Rapsodi Yunanca rhapsōidos kelimesinden gelmektedir. Önceleri destansi epik şiirleri belirten bir kelime olarak kullanılmıştır. 18. yüzyılda, Çek besteci Václav Tomášek ile edebiyat alanındaki rhapsodies ilk kez bir müzikal form ile bağlantılı oldu.
Müzikal form olarak bir rapsodi, epizodik yapı içinde serbestçe akan ve çok çeşitli zıtlıklara sahip tek bir harekettir. Rapsodide tıpkı dramatik olarak telaffuz edilen bir epik şiir gibi doğaçlama ve virtüözlük havası olan bir şeyi beklenir.
Örnekler arasında, Liszt'ın Macar Rapsodileri, Gershwin'in Rhapsody in Blue'su da vardır - her ikisi de, farklı temalar ve ruh hallerinin yanı sıra dramatik müzik bölümleri içeren, geniş, serbest akan müzik parçalarıdır.
Şarkının kendisi progresif, senfonik rock müziğe harika bir örnektir ve koral müzik tekniklerinden dramatik operaya kadar tüm müzik tekniklerine yoğunlaşır.
Şarkı bir giriş ile başlar, dört bölümlük bir homofonik koral, “Bu gerçek hayat mı?” Giriş piyano eşliğinde ve dokuda ortaya çıkan bir ses ile gelişir.
Bir sonraki bölümde arpejlerin oluşturduğu bir eşlik üzerinde solo ses ile bir piyano ballad bulunmaktadır. Buradaki geniş, etkileyici duygudurum, rapsodi formu ile oldukça uyumludur.
Balladın malzemesi daha sonra 19'uncu yüzyıla ait pek çok müzik parçasında duyacağınız, özgür akan bir doğaçlama hissi ile genişletilmiş bir gitar solosuna dönüşür.
Opera tarzı orta kısım ünlü söz ‘Galileos’ ile birlikte devam eder. Bu bölüm, hızlı ritmik ve armonik değişimlerle kromatizm açısından zengindir. Roger Taylor'un tiz falsetto Si (B) sesş ile söylediği “for me”, rapsodi'nin yapısal zirvesini oluşturur.
Bu yüksek si sesi, ortalığı kasıp kavuran virtüöz gitarlar ve davullarla baş döndüren hard rock bölümüne (Wayne'in Dünyasında ünlüdür) yol açar.
Outro Ballad, şarkıyı sonlandırır, opera ve hard rock bölümlerinin gerginliğini serbest bırakır ve açılış piyano balladının malzemesini yeniden hatırlatır.
Bu durumda elimizdeki veriler: epizodik, serbestçe akan, yüksek kontrastlı ve destansı bir yolculuğun anlatısı...
Sonuç olarak:% 100 Rapsodi.
Rapsodi ve Queen ile ilgili daha fazla okuma yapmak isteyenler aşağıdaki linklere bir göz atabilirler:
Queen'in armonik ve melodik karmaşıklığı, müzik bilimine derinlemesine bakan birçok müzikologun ilgisini çekti. Guardian’ın müzik eleştirmeni Tom Service, şarkıyı doğrudan Schumann ve Chopin’in piyano eserleri ile Strauss ve Liszt’ın orkestral şiirlerinde yer alan yarı-doğaçlayıcı revizyonların 19. yüzyıl klasik geleneklerine bağlamaktadır.
Muson ve yazar Andy Kneis, şarkının fantastik, Taş Taş Üstünde Kalmasın başlıklı analizinde, 'Bohemian Rapsodi'nin Kahraman'ın yolculuğunun arketipsel hikaye yapısını nasıl izlediğini ve Richard Strauss'un kullandığı yapıyı adım adım ortaya koyuyor.
Herkese bol müzik, film, merak ve oyun dolu bir hafta diliyorum :)
I
İnternet muhitinde bu konu ile ilgili bilgilere bakarken Classic Fm'in bu konudaki yazısını gördüm ve bu hafta bu yazıyı ilgilenenler için elimden geldiğince çevirmeye karar verdim.
Teoriye geçmeden önce bu eseri bir kez dinleyelim. Ne dersiniz?

Rapsodi Nedir?
Rapsodi Yunanca rhapsōidos kelimesinden gelmektedir. Önceleri destansi epik şiirleri belirten bir kelime olarak kullanılmıştır. 18. yüzyılda, Çek besteci Václav Tomášek ile edebiyat alanındaki rhapsodies ilk kez bir müzikal form ile bağlantılı oldu.
Müzikal form olarak bir rapsodi, epizodik yapı içinde serbestçe akan ve çok çeşitli zıtlıklara sahip tek bir harekettir. Rapsodide tıpkı dramatik olarak telaffuz edilen bir epik şiir gibi doğaçlama ve virtüözlük havası olan bir şeyi beklenir.
Örnekler arasında, Liszt'ın Macar Rapsodileri, Gershwin'in Rhapsody in Blue'su da vardır - her ikisi de, farklı temalar ve ruh hallerinin yanı sıra dramatik müzik bölümleri içeren, geniş, serbest akan müzik parçalarıdır.
Quenn'in Bohemian Rapsodi'sinin Yapısı
Şarkının kendisi progresif, senfonik rock müziğe harika bir örnektir ve koral müzik tekniklerinden dramatik operaya kadar tüm müzik tekniklerine yoğunlaşır.
Şarkı bir giriş ile başlar, dört bölümlük bir homofonik koral, “Bu gerçek hayat mı?” Giriş piyano eşliğinde ve dokuda ortaya çıkan bir ses ile gelişir.
Bir sonraki bölümde arpejlerin oluşturduğu bir eşlik üzerinde solo ses ile bir piyano ballad bulunmaktadır. Buradaki geniş, etkileyici duygudurum, rapsodi formu ile oldukça uyumludur.
Balladın malzemesi daha sonra 19'uncu yüzyıla ait pek çok müzik parçasında duyacağınız, özgür akan bir doğaçlama hissi ile genişletilmiş bir gitar solosuna dönüşür.
Opera tarzı orta kısım ünlü söz ‘Galileos’ ile birlikte devam eder. Bu bölüm, hızlı ritmik ve armonik değişimlerle kromatizm açısından zengindir. Roger Taylor'un tiz falsetto Si (B) sesş ile söylediği “for me”, rapsodi'nin yapısal zirvesini oluşturur.
Bu yüksek si sesi, ortalığı kasıp kavuran virtüöz gitarlar ve davullarla baş döndüren hard rock bölümüne (Wayne'in Dünyasında ünlüdür) yol açar.
Outro Ballad, şarkıyı sonlandırır, opera ve hard rock bölümlerinin gerginliğini serbest bırakır ve açılış piyano balladının malzemesini yeniden hatırlatır.
Bu durumda elimizdeki veriler: epizodik, serbestçe akan, yüksek kontrastlı ve destansı bir yolculuğun anlatısı...
Sonuç olarak:% 100 Rapsodi.
Rapsodi ve Queen ile ilgili daha fazla okuma yapmak isteyenler aşağıdaki linklere bir göz atabilirler:
Queen'in armonik ve melodik karmaşıklığı, müzik bilimine derinlemesine bakan birçok müzikologun ilgisini çekti. Guardian’ın müzik eleştirmeni Tom Service, şarkıyı doğrudan Schumann ve Chopin’in piyano eserleri ile Strauss ve Liszt’ın orkestral şiirlerinde yer alan yarı-doğaçlayıcı revizyonların 19. yüzyıl klasik geleneklerine bağlamaktadır.
Muson ve yazar Andy Kneis, şarkının fantastik, Taş Taş Üstünde Kalmasın başlıklı analizinde, 'Bohemian Rapsodi'nin Kahraman'ın yolculuğunun arketipsel hikaye yapısını nasıl izlediğini ve Richard Strauss'un kullandığı yapıyı adım adım ortaya koyuyor.
Herkese bol müzik, film, merak ve oyun dolu bir hafta diliyorum :)
I
Yorumlar
Yorum Gönder
Katkınız için teşekkürler :)