Evde tam olarak ne çalışacağız?

Evde tam olarak ne çalışacağız?

Tekrar merhaba;

Aileler için evde çalgı çalıştırma konuları üzerinde durduğumuz yazı dizisinin bir yenisi ile karşınızdayım. Geçen haftalarda iyi bir çalışma ortamının nasıl hazırlanacağını, çalışma motivasyonundaki olumlu ve olumsuz yaklaşımları sizlerle paylaşmaya çalıştım. Bu hafta ise tüm ortam hazırlanıp elimize büyük bir motivasyon ile kemanı aldıktan sonra neler olduğu ile ilgili konuşacağız.

Suzuki çalgı dersleri, öğretmenin yönlendirmeleri, öğretim yöntemleri, oyunları ve farklı etkinliklerle göz açıp kapayana kadar geçer. Öğrenci bu sırada aynı baharda esen tatlı meltem rüzgarı gibi anın tadını çıkarır. Süreçten keyif alır. 

Ders sırasında öğretmenin kafasında sistematik bir çalışma planı vardır. Ancak özellikle başlangıç düzeyindeki öğrenciler bu bilgi birikimini ve stratejilerin mantığını henüz kavrayacak durumda olmayabilirler. Bu nedenle öğrenci eve gittiğinde tam olarak ne çalışacağı konusunda tereddüt yaşayabilir. Öğrenci çalışmak için kemanını eline alır ve tam olarak ne yapacağını bilmeden sadece çalar. Bu ilk zamanlar için birkaç hafta işe yarayıp motivasyon göstergesi olsa da uzun vadede sürdürülemez. 

Evde ne çalışacağız! kaosunu önlemek için Suzuki anne-babanın da keman derslerinde aktif olarak yer alması gerektiğini söylemektedir. Anne-baba da çocuğu ile beraber kemanın ve yayın nasıl tutulduğunu, parçalarda dikkat edilmesi gereken yerleri öğrenir. Derste notlar alır. Evde zorlanılan kısımların nasıl çalışılacağı hakkında öğretmenden bilgi ve tavsiye alır. Anne-babanın bu aktif katılımı ev çalışmalarının verimini arttırarak daha kolay öğrenmeyi sağlamaktadır.

Ancak anne-babaların derse her zaman aktif katılamaması beni farklı çözüm arayışlarına yönlendirdi. Bu nedenle ben de ev çalışmalarının nasıl yapılacağı ile ilgili bir plan yaparak bunu öğrenci ve veliler ile paylaşmaya karar verdim. Hatta bazı ödev ve çalışma önerilerini kısa videolar halinde gönderdim. Bu yöntemlerin başarıyı yükselttiğini gözlemledim.

Bir işte başarı elde etmenin planlı çalışmaktan geçtiğine önceki yazılarımda değinmiştim. Ve çalışmayı planlamaya öncelikle çalışma zamanını ve mekanını planlayarak başlamıştık. Şimdi ise çalışmanın içeriğinin planlaması üzerinde duracağız.

Öncelikle her öğretmenin farklı görüşleri olabileceğinden ve her öğrencinin ihtiyaçları değişebileceğinden bu çalışma planını öğretmeninizle birlikte yapmanızı öneririm. Eğer halihazırda böyle bir plan yapan öğretmeniniz varsa çok şanslısınız! Yoksa da siz talep ettiğinizde her öğretmen seve seve size yardımcı olacaktır. 

Ben kendi kullandığım planlamayı sizinle paylaşacağım. Bunun için ilk olarak iyi bir çizelgeye ihtiyacımız var. Mesela şöyle:
Yukarıda sizin için başlangıç düzeyinde örnek olarak doldurmuş olduğum çizelgeyi görebilirsiniz. Çizelgede tarih kısmının yanındaki sayılar haftanın çalışma günlerini belirliyor. Her öğrencinin ders günü değiştiği için gün isimleri yerine sayılarla göstermeyi daha uygun buldum.

Buradaki çizelgede en önemli konu o haftanın görevidir. Öğretmenler bilirler öğrenci her hafta önceden yapmadığı farklı bir teknik ya da müzikal hata ile sınıfa gelir. Bu hatayı düzeltmek ya da teknik bir konuya dikkat çekmek için her hafta bir görev belirlenir. Bu görev bir oyuna da dönüşebilir. Mesela bu görevi belirlerken öğrencinize Görevimiz Tehlike filminde olduğu gibi "Senin görevin Jim eğer kabul edersen yay tutuşunda serçe parmağını hep yuvarlak tutmak!" replikleri ile bir oyuna dönüştürmek de mümkün :) 😎

Çalışmaya haftanın görevini hatırlayarak başladıktan sonra Suzuki metodundaki en önemli kısım olan dinleme ile başlıyoruz. Burada dinlemeye iki madde ayrılmış durumda. İlk madde gün içinde genel olarak kitabın tüm parçalarının dinlenmesi ile ilgili. Haftanın en az bir günü de diğer kitaplardan yani gelecek repertuardan parçaları dinlemek ve tanımak önemli. Coming soon :)
Bir de özel dinleme kısmı var ki bu da o haftaki parçaların dikkatli bir şekilde ve aktif dinleme etkinlikleri ile çalışılmasına yönelik olarak bu çizelgede yer alıyor. Aktif dinleme yöntemlerini sizinle ilerleyen zamanlarda paylaşacağım. 

Dinleme bittikten sonra ders sırasında çalıştığımız yay oyunları, sol el ve ton alıştırmalarına ilişkin çalışmalar yer alıyor. Burada özellikle küçük çocuklar için kısa alıştırmaların kurgulanması oldukça önemli. Her çalışmanın kaç kere yapılacağı da yanına (x5) gibi bir şekilde yazılmalı. tabi bu 5 tekrar öylesine yapılmış tekrarlar anlamına gelmiyor. Çalışma üst üste 5 kez doğru çalınana kadar çalışılmalı!

Suzuki metodundaki en önemli çalışmalardan biri de önceki çalışılan parçaların her gün tekrarlanarak daha da mükemmelleştirilmesidir. Ben çizelgede kendime kolaylık olsun diye birinci kitabın parçalarını günlere bölüştürerek yazdım. Öğrencinin seviyesine göre tekrar parçalarını bu listeden seçerek renkli kalemle gösteriyorum. Bu listedeki bazı isimler size yabancı gelmiş olabilir. Ben twinkle varyasyonları öğretirken kullandığım söz oyunlarını listeye yazdım. Sulu sulu karpuz twinkle 1., tavşan kaç 2., gel pisi gel pisi 3.; kıpkırmızı bukalemun ise 4. varyasyonu temsil ediyor. Siz kendi söz oyunu ve tekerlemelerinizi de bu listeye ekleyebilirsiniz. 

Son çalışılan parçalar ve varsa yaklaşan bir konser için hazırlık parçalarının yer aldığı sütun da bize çalışma aşamalarımız hakkında bilgi verici oluyor. 

Bu çizelge çalışma sırasında hep gözümüzün önünde durmalıdır. Görevler tamamlandıkça hangi çalışma günündeysek o kutucuğa bir + ya da ✔ koyarak ilerlememizi izleyebiliriz. Böylece işaretler arttıkça başardığımız işi de gözümüzle görebilir hale geliyoruz. 

Benim oluşturduğum çalışma planını inceleyerek siz de aşağıdaki boş çizelge üzerinde kendi çalışma planınızı oluşturabilirsiniz. 


Çalışma planı yapılması ile ilgili görüş ve önerilerinizi her zaman yorumlar kısmından her zaman benimle paylaşabilirsiniz. 

İyi oyunlar hepimize.. 




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Çok ÖZEL bir Hediye: Ses Dalgaları ile Sanat

Kemanda Akort Sistemleri ve Küresel Frekans Isınması

Prof. Şeyda Çilden'i Emekliliğe Uğurladık